השער החדש

 

מתוך: "מאמרים על ירושלים" > "ירושלים בראי ההיסטוריה"

המאמר נמצא בגרסת שמע בסוף הדף


השער החדש

השער נמצא על החומה הצפונית של העיר העתיקה, המערבי מבין שלשת השערים בצד הזה. (האחרים הם שער שכם ושער הפרחים).

הוא נבנה כ – 350 שנה לאחר בניית החומה והשערים האחרים, ולכן נקרא "השער החדש" או בערבית "באב אל ג'דיד".  הוא נבנה בשנת 1889 כאשר הסולטן היה עבד אל חמיד ולכן הוא גם נקרא "שער הסולטן" או "שער עבד אל חמיד".

השער נפתח בלחצה של צרפת שרצתה קשר בין מוסדותיה שמחוץ לחומה, שנבנו או התחילו להיבנות זמן קצר לפני פריצת השער, ונמצאים בסמיכות לשער, עם הרובע הנוצרי והפטריארכיה הלטינית שבתוך החומה. המוסדות הצרפתיים מחוץ לחומה היו: אכסנית נוטרדאם דה פראנס, בית החולים סנט לואי, מנזר האחיות המתקנות ומנזר סנט וינסנט דה פול.

בתוך העיר העתיקה ובסמוך מאד לשער נמצאים עוד שני מוסדות קתוליים חשובים מאד והם:

בית ספר קתולי לנערים ‘בית הספר של האחים (קולג’ דה פרייר)", והמרכז הפרנסיסקני בירושלים שהוא מנזר בשם סנט סלבדור ששייך לקסטודיה טרה סנטה (משמרת הארץ הקדושה), שהוא הגוף הקתולי השומר על המקומות הקדושים בארץ מטעם האפיפיור.  ליד הקסטודיה ישנה עוד אכסנית צליינים קתולית של הפרנסיסקנים שנקראת "קזה נובה".

השער החדש מבחוץ
השער החדש מבפנים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שער זה נמצא בגובה של 790 מטר מעל פני הים והוא הגבוה ביותר במבין שערי ירושלים.  הוא נמצא 60 מטר גבוה יותר מהשער הנמוך ביותר – שער האשפות.

השער תוכנן על ידי האדריכל המפורסם קונרד שיק, ומכיון שבתקופה זאת חשיבות החומה כמגינה על תושבי העיר ירדה, הוא לא נבנה כשאר שערי העיר בצורה זוויתית, אלא שער ישר ופשוט.

סגנון הבניה הוא על ידי אבן אחת בולטת ואבן אחת נסוגה כמו עיצוב דלתות וחלונות בבתים פרטיים באותה תקופה.

בסוף מלחמת השחרור הצליחו לוחמים יהודים לפרוץ את השער במסגרת מבצע קדם.  הפריצה העיקרית היתה מדרום ליד שער ציון  ונכשלה, ולכן נאלצו הלוחמים שכבשו את השער החדש לסגת.

טור טנקים ירדניים שניסה לפרוץ לתוך ירושלים היהודית נבלם ליד השער הזה ובסופן של הקרבות באזור נקבע הגבול בסמוך, והשער נשאר סגור משך 19 שנה.  על השער ישבו חיילים ירדנים ומולם ישבו חיילים יהודיים על מנזר הנוטרדאם.  כל השטח ביניהם היה מלא קונצרטינות.  בצד היהודי ליד השער היתה חומת הגנה בפני צליפות ירדניות.

במלחמת ששת הימים אחרי כיבוש העיר העתיקה על ידי הצנחנים, סולקו גלי האשפה והקונצרטינות שהיו ליד השער וכן הוסרה חומת המגן  והשער נפתח מחדש.

הרחוב היורד מהשער מזרחה נקרא "רחוב הצנחנים" והכיכר שמולו נקראת "כיכר צה"ל".

השארת תגובה