.
מתוך: "מאמרים על ירושלים" > "ירושלים בראי ההיסטוריה"
עמק יהושפט נמצא בין עיר דוד והר הזיתים, ולמעשה הוא חלק מערוץ ה"קדרון"
בתנ"ך מופיע עמק יהושפט בספר יואל ומשם שמו. נבואת יואל היא נבואת אחרית הימים:
"וְקִבַּצְתִּי אֶת כָּל הַגּוֹיִם וְהוֹרַדְתִּים אֶל עֵמֶק יְהוֹשָׁפָט וְנִשְׁפַּטְתִּי עִמָּם שָׁם עַל עַמִּי וְנַחֲלָתִי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר פִּזְּרוּ בַגּוֹיִם וְאֶת אַרְצִי חִלֵּקוּ " (יואל ד' ב')
וכן הוא כותב:
"יֵעוֹרוּ וְיַעֲלוּ הַגּוֹיִם אֶל עֵמֶק יְהוֹשָׁפָט, כִּי שָׁם אֵשֵׁב לִשְׁפֹּט אֶת כָּל הַגּוֹיִם מִסָּבִיב" (יואל ד' י"ב).
בפי הערבים – נוצרים שם העמק "ואדי סית מרים" בגלל קבר מרים המסורתי שנמצא בערוץ. שם נוסף הוא "ואדי ג'וז" שתורגם לעברית ל – "ואדי אגוז". התרגום קצת משונה כי למעשה המילה "ג'וז" היא קיצור של "ג'וזפת – יהושפט".
במסורת היהודית אין לעמק חשיבות מיוחדת כפי שנראה ממכתבו של הרמב"ן לבנו: (מאה 13)
"… הנני מגיד לו כי עליתי אל הר הזיתים, המכוון כנגד הר הבית הסמוך לו, אין ביניהם אלא עמק יהושפט…. "
גם במסורת הנוצרית מוזכר עמק יהושפט. הנוסע מבורדו כתב (333 לספירה)
"כאשר יוצאים מירושלים בשער הפונה מזרחה כדי לעלות להר הזיתים, יש עמק ששמו עמק יהושפט….. יש שני קברים ראויים לציון עשויים ביופי נפלא (יד אבשלום וקבר זכריה). באחד העשוי כולו באמת מאבן אחת מונח ישעיהו המלך ובשני חזקיהו מלך היהודים"
אאוסביוס ארכיבישוף קיסריה במאה הרביעית וכותה ההיסוריה של הכנסיה כתב:
"עמק יהושפט נמצא בין ירושלים והר הזיתים (לפי יואל) ועד היום נקרא עמק יהושפט".
תיאודוסיוס שהיה נזיר קדוש ואב המנזר הגדול בבית לחם כתב (520 לספירה):
"יעקב הקדוש, זכריה הקדוש, ושמעון הקדוש נקברו בקבר אחד שיעקב הקדוש בנה. הוא קבר שם את האחרים, והשאיר הוראות לפיהם גם הוא יקבר שם (בעמק יהושפט)"
• יעקב הקדוש הוא אחי ישו
• זכריה הקדוש יכול להיות אבי יוחנן המטביל, הנביא זכריה או הכהן זכריה.
• שמעון הקדוש הוא הכהן שאליו הביאה מרים את ישו 40 יום לאחר לידתו והוא גם זה שערך לו פדיון. ביתו ומקום קבורתו לפי המסורת היה במנזר סן – סימון שבשכונת קטמון.
ארקולפוס – הבישוף הצרפתי שערך את מסעו לירושלים בשנת 670 לסה"נ כתב:
"באותו עמק שנזכר למעלה (יהושפט) לא הרחק מכנסית מרים הקדושה, נראה מגדל של יהושפט שבו אפשר לראות את קברו. המגדל הקטן הזה מתקשר מימין לבנין אבן חצוב בסלע ומופרד מהר הזיתים. בו אפשר לראות שני קברים חצובים בכלי ברזל. הם חסרי קישוטים. אחד מהם הוא קברו של שמעון הצדיק….. השני הוא קברו של יוסף, בעלה של מרים שגידל את האדון"
גם במסורת המוסלמית ישנהה חשיבות לעמק יהושפט שמזוההעם א-סהירה – מקום תחית המתים. וכך כתב הנוסע המוסלמי נאסר אל חוסרו (1047):
" בצאתך מהחראם הנאצל משתרע לפניך עמק נרחב המכונה א-סהירה, שהוא – כך נאמר – מקום תחיית המתים. ושבו יתאסף כל המין האנושי. לכן לשם באים אנשים מכל העולם ונשארים בירושלים עד שבא עליהם המוות, זאת כדי שכשיגיע היום המיוחל בידי האל יתעלה וישתבח יהיו הם נחים בקבריהם נכונים ומחכים."
לפי המסורת המוסלמית ביום הדין ימתח גשר בין שער הרחמים והר הזיתים והוא יפריד בין הגיהינום מדרום וגן עדן מצפון.
וכתב אל חוסרו:
"נשמעים לפי עדויות תושבי המקום זעקות שבר של יושבי הגיהנום. אבל אני עצמי הלכתי לשם להאזין, ולא שמעתי דבר".
הנוסע המוסלמי אל מוקדסי כתב : (985)
"האם לא זהו המקום שבו יערך יום הדין האחרון, ובו יהיה מקום הריכוז לקראת המאורע. אכן מכה ומדינה עולות עליה בשל הכעבה והנביא, אך ביום הדין תבאנה לירושלים, וכאן כל יתרונותיהן יתאחדו. ובירושלים היות שכל החיים יבואו אליה, מה יותר גדול ממנה?"משך הדורות נוצרו מסורות לגבי הקברים המונומנטאליים שבקדרון"
המצבות בעמק יהושפט